Vinuri

FRAUDE cu milioane de litri de vin în BORDEAUX ȘI CÔTES DU RHÔNE!

Foto: The Drinks Business

Săptămâna trecută a adus în prim plan, și nu într-un mod plăcut, două dintre cele mai celebre regiuni viticole ale Franței – Bordeaux și Côtes du Rhône, unde cantități enorme de vin par să fi fost vândute în categorii de calitate superioare celor din care ar fi trebuit să facă parte.

Mai exact, unul dintre marii negocianți de vin din Bordeaux, GVG (Grands Vins du Gironde) a fost trimis săptămâna trecută în judecată, după ce un control de rutină din 2014 a descoperit că 200.000 de litri de vin de masă au dispărut de la o entitate economică deținută de familia Casteja, pentru a reapărea la GVG (care are același proprietar), unde a fost îmbuteliat drept vin cu denumire de origine controlată (AOC – Apelation Origine Controlée). După ce, inițial, managerii au pretins că este vorba despre o etichetare greșită a unor tancuri de inox, se pare că frauda a continuat până la sfârșitul lui 2015, timp în care un total de 600.000 de litri de vin ar fi suferit aceeași dramatică creștere în calitate, însă doar la nivelul etichetei.

Jancis Robinson, prima femeie care a câștigat titlul de Master of Wine, și unul dintre cei mai apreciați critici de vin din lume, a lansat un mesaj pe Tweeter în aceeași zi, lăsând să se înțeleagă, printre rânduri, că fenomenul ar putea fi chiar de mai mare amploare: ”Cisterne de pe Girone, tot mai des văzute în Languedoc…”. GVG riscă în prezent o amendă între 10 și 300 de mii de euro.

Însă scandalul din Bordeaux pălește în fața celui care cutremură Cotes du Rhone și marca sa legendară, Chateauneuf du Pape. Institutul Național pentru Denumiri de Origine (Institut National des Appellations d’Origine) și Direcția Generală a Concurenței, Consumului și Evitării Fraudelor (Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes – DGCDRF) au anunțat, după o anchetă care a durat trei ani, că au identificat 480.000 de hectolitri (aproximativ 65 de milioane de sticle!) de vin de masă etichetat înșelător, purtând grade de calitate mai mare, pentru a putea fi vândute considerabil mai scump. Deși nu ar fi trebuit să poarte nici un alt înscris în afară de cel de „vin de masă”, vinul a fost vândut drept „Côtes-du-Rhône”, ”Côtes-du-Rhône Villages” și chiar Chateauneuf-du-Pape.

Deși numele companiei implicate nu a fost făcut public, The Drinks Business consideră că nu este nici o îndoială că ar fi vorba despre Raphaël Michel, unul dintre cei mai mari îmbuteliatori de vin din Franța.

Scrie un comentariu